Lifestyle

Periuk Kuali Anti-Calar Dan Tidak Melekat

Kuali Hangus

Pernahkah anda mengalami situasi di atas..?? Selalunya terjadi kalau sambil masak ada macam-macam lagi kerja yang dibuat sehinggakan kita lupa tengah masak. Bila dah lama-lama sampai terbau hangit barulah sedar tengah masak lauk kat atas dapur. Bila dah hangit, dah tentu kuali atau periuk berkerak dan kadang-kadang sampai berarang, habis berasap satu rumah.

Masalah bila periuk/kuali hangus ni bila kita nak membersihkannya punyalah susah dengan kerak tebal dan melekat kuat. Kene sental pakai berus dawai berkali-kali dalam masa yang agak lama barulah kotoran akan hilang. Boleh jadi lenguh tangan dibuatnya.

Kalau pakai cara lama kuali atau periuk itu akan dipanaskan semula dan diisi air untuk membuatkan kerak yang ada itu kembang dan lebih mudah untuk dicuci. Ia akan memerlukan masa yang agak lama dan tenaga yang banyak untuk menghilangkan kerak yang hangus itu. Ada juga yang menggunakan sabun yang kuat yang boleh menanggalkan kerak degil tetapi ia agak mahal harganya.

Di sini saya nak kongsikan sedikit tip bagaimana nak menghilangkan kesan kerak hangus yang degil itu :

Advertisement:

Knife Sharpener

7 TIPS MUDAH MENGHILANGKAN KESAN HANGUS KUALI/PERIUK

1. Guna Sabun Mandi.

Mula-mula, potong sabun mandi kepada 4 atau 6 bahagian (bergantung pada saiz kuali atau periuk/kuali anda) dan rendamkan periuk/kuali dalam besen bersama sabun mandi itu (1 bahagian untuk luar periuk/kuali dan 1 bahagian untuk dalam periuk/kuali). Biarkan sabun itu kembang dalam beberapa minit dan larut ke dalam air. Selepas itu tekan 1 bahagian sabun kepada kerak bahagian luar dan 1 lagi pada kerak di bahagian dalam kuali/periuk itu. Kemudian sental menggunakan berus periuk dawai dan ulang sehingga bersih.

2. Cuka

Sekiranya kesan hangus pada periuk/kuali itu tidak berapa tebal, cukuplah menggunakan campuran cuka dan air dalam nisbah 1 cuka dengan 3 air. Panaskan semula periuk/kuali itu sehingga ia mendidih dan kacau sehingga kesan hangus itu tertanggal.

3. Minuman Berkarbonat

Biasanya menggunakannya untuk kesan hangus disebabkan gula. Rebus menggunakan minuman berkarbonat dengan api yang perlahan selama lebih kurang 2 jam dan kesan gula yang hangus akan tertanggal dengan sendiri. Bagi kawasan yang terlalu tebal, gosokkan menggunakan senduk kayu untuk menolong menanggalkan kesan hangus itu.

4. Tomato

Cara ini memerlukan anda meninggalkan periuk/kuali anda semalaman setelak dilenyekkan dengan tomato yang tidak terlalu masak. Asid yang terkandung dalam tomato itu akan meleraikan kesan hangus itu dan menjadikannya lebih mudah untuk disental menggunakan berus.

5. Garam Kasar

Didihkan air menggunakan kuali/periuk yang hangus itu dan masukkan garam kasar. Kemudian kacau sambil menggosiokkan kesan hangus itu menggunakan senduk kayu.

6. Garam dan Limau Nipis

Cara ini sesuai untuk menghilangkan kesan hangus di bahagian belakang/luar kuali/periuk anda. Gaul garam dan air limau nipis sehingga mendapat cecair yang pekat dan sapukan ke bahagian luar periuk/kuali dan biarkan selama 2 jam. Kemudian letakkan sedikit air dan sental.

7. Cuka Makan bersama Baking Soda

Ianya sesuai untuk menghilangkan kesan hangus pada bahagian dalam periuk/kuali anda. Mula-mula didihkan air di dalam kuali/periuk itu dan kemudian masukkan satu cawan baking soda. Setelah didapati kerak hangus itu sudah mula menjadi lembut, boleh la matikan api dan mula menyentalnya menggunakan sudip kayu bersama-sama dengan span kasar.

Advertisement:

Teknologi Menyelesaikan Masalah Kesan Hangus Pada Periuk/Kuali

Di zaman yang serba canggih sekarang ini, pembuat dan pengeluar periuk/kuali telah menemui cara membuat periuk/kuali menggunakan bahan-bahan yang tidak mudah dilekati kotoran terutamanya kesan hangus dari masakan. Terdapat pelbagai jenama pengeluar terkemuka yang anda boleh dapatkan dalam pasaran terutamanya dari pengeluar kuali leper (pan) yang telah menggunakan bahan anti melekat kotoran.

Di sini saya ingin menyarankan satu produk keluaran Korea yang telah berjaya mengeluarkan produk kuali/periuk anti-melekat kotoran menggunakan 7 lapisan bahan termasuk 6 lapisan serbuk batu. Ia amat mengagumkan , denngan rekaan yang cantik di samping lebih ringan dari produk periuk/kuali anti-melekat kotoran yang ada di pasaran.

Advertisement:

14 Pcs Wrench
DIY Tool Set
Multi Purpose Jumper

Memperkenalkan kepada anda :

ECORAMIC  Stone Pan

Ecoramic (2)
Ecoramic (3)

Memang betul-betul lebih ringan dan tahan calar dari pan yang pernah saya pakai sebelum ini. Ia juga dilengkapi dengan penutup bersais 28cm dan boleh digunakan untuk 2 lagi pan Ecoramic (sais 28cm) yang lain. Ia juga lebih menyihatkan masakan anda kerana periuk ini membebaskan Sinar Infra Merah yang dapat membasmi kuman dalam masakan dan mempunyai lapisan luaran yang bersifat Anti-Bakteria.

Ecoramic (5)

Pan ni mak saya membelinya semasa promosi di TV dengan harga yang jauh lebih murah dari harga pasaran. 3 pan berlainan isipadu bersama dengan 1 penutup dengan harga RM169 aje masa tu. Harga pasaran ialah lebih kurang RM700 kalau beli satu-satu. Penutup aje berharga RM40. Untung la mak saya beli masa promosi tu.

Ecoramic (10)

Perkara yang menariknya tentang pan ini ialah ia mudah dibasuh dan ia tak calar walaupun di gosok kuat-kuat dengan berus dawai. Dalam iklan masa kat dalam TV sampai masak paku dalam pan ini dan digosok pakai mesen tajam pun tak calar. Disebabkan ia amat berkualiti tinggi dan berkesan, saya bercadang nak pasarkannya kerana say memang AMAT YAKIN dengan keberkesanan produk ini untuk memudahkan kerja-kerja di dapur.

“Nampaknya Dapur Anda Akan Lebih Sempurna Dengan Adanya Produk Ini”.

Ecoramic (4)

Tonton Video Ini :

Dapatkan dengan harga diskaun sekiranya membeli 3 biji pan berlainan isipadu bersama penutupnya dengan harga yang lebih murah di link/butang di bawah (atau klik pada gambar yang disediakan di bawah) :

Advertisement:

Ecoramic 3 pans colour

Advertisement:

TEFAL Store

Hubungi Saya Di Sini :

E-mail: ainudin.mohamad@gmail.com

Website:  easylivingbiz.com

Advertisement:

Lain-Lain Produk Kesihatan :

Tri-Factor Formula®

Tri-Factor Plus®

RioVida®

Tri-Factor Chewable®

BelleVie®

Glutamine Plus®

GluCoach®

Cardio®

BioEFA®

Pro-TF®

TF Renuvo®

Advertisement:

Mosquito Trapper

Topik Berkaitan :

Sertai (Like, Follow & Share) halaman FB “Easy Living” untuk pelbagai tips :

ELB Click Here

Advertisement:

Advertisement:

Super Tough Smart Watch
Super Tough Smart Watch

Advertisement:

Lifestyle

Pengasah Pisau Era Baru

Advertisement:

Knife Sharpener (6)

          Adakah anda menggunakan pengasah pisau cara lama? Ia benar-benar memerlukan usaha untuk mengasah pisau anda dan mengambil masa yang lebih lama juga. Anda perlu menumpukan perhatian apabila mengasah pisau sebelum anda mencederakan diri anda sendiri. Teknik juga diperlukan untuk mengasah pisau anda dan ia membantu memendekkan masa mengasah pisau. Yang paling penting ialah anda mesti menggunakan air untuk membasahkan pisau anda dan batu asah supaya dapat membuat kerja dengan lebih mudah dan bersih.

Knife Sharpener

“PriorityChef Knife Sharpener” dibuat untuk mengasah Pisau Lurus dan Bergerigi, 2-Tahap Pengasah Permata (Diamond Wheeled System System), dapat Mnegasah Pisau Yang Tumpul & Karat Dengan Cepat, Selamat dan Mudah Digunakan.

  • PILIHAN CHEF PROFESIONAL. Lupakan pengasah yang lain. Jika anda sedang mencari alat penajaman/pengasah yang berkualiti tinggi, ini adalah sistem Pengasah Terbaik di pasaran hari ini. Produk ini akan memastikan setiap pisau keluli anda akan sentiasa tajam. Dapur anda tidak akan sempurna tanpa ia!

Advertisement:

Bright Flash Light
DIY Tool Set
Multi Purpose Jumper
  • BERGAYA, REKAAN ERGONOMIC DAN PEMBINAAN KUKUH. Dengan sistem penajaman 2 peringkat, anda boleh menggilap bilah anda seperti ketajaman pisau cukur. Produk ini juga direka untuk keselesaan. Lapisan pelapik yang tidak licin di bahagian bawahnya menawarkan penyerapan getaran yang lebih banyak manakala batang pemegang yang ergonomik memberikan cengkaman yang selesa dan mudah kepada tangan anda. Ia adalah alatan pelengkap yang sempurna di kebanyakan dapur!
Knife Sharpener (2)
  • SELAMAT DIGUNAKAN DAN MUDAH MENGGUNAKANNYA. Produk ini mudah digunakan. Cukup dengan hanya meletakkan bilah pisau anda pada slot mengasah dan saksikan hasil ketajaman seperti pisau cukur dalam beberapa saat sahaja. Ia juga selamat untuk digunakan dan boleh digunakan untuk mengasah semua jenis pisau, termasuk pisau keluli “tahan karat” berkualiti tinggi.
Knife Sharpener (4)
  • MENGHIDUPKAN KEMBALI PISAU LAMA ANDA. Mengapa menghabiskan lebih banyak wang membeli set bilah pisau yang baru? Dengan produk ini, anda boleh mengitar semula stok simpanan lama pisau anda dan mengasahnya semula dengan mudah sahaja.
Knife Sharpener (5)
  • JAMINAN 100% KEPUASAN ATAU WANG AKAN DIKEMBALIKAN. Kami menjamin pembelian anda dan menjamin bahawa anda akan menyukai produk yang hebat ini. Tetapi jika anda masih tidak berpuas hati dengannya, sila hubungi agen pemasaran kami. Kami dengan senang hati akan memberikan anda 100% bayaran balik dengan segera tanpa sebarang soalan ditanya!
12-21

Hubungi Saya Di Sini :

E-mail: ainudin.mohamad@gmail.com

Website:  easylivingbiz.com

Advertisement:

Dapatkan Di Sini Juga :

Advertisement:

Knife Sharpener
Knife Sharpener (3)

Topik Berkaitan :

Advertisement:

Sertai (Like, Follow & Share) halaman FB “Easy Living” untuk pelbagai tips :

ELB Click Here

Advertisement:

Advertisement:

Super Tough Smart Watch
Super Tough Smart Watch
Alatan Dapur, Lifestyle, Pelbagai

Pencuci Serbaguna Tempatan, Disinfaksi Dan Sanitasi

Advertisement:

Sabun Pencuci Serbaguna Buatan Malaysia.

Ada bermacam-macam jenis Sabun Pencuci Serbaguna yang terdapat dalam pasaran dan dijual dengan harga yang berbeza-beza. Ianya bergantung kepada bahan yang digunakan untuk pembuatan sabun pencuci itu dan juga lokasi pengeluar sabun pencuci tersebut.

Sudah semestinya Sabun Pencuci Serbaguna yang diimport dari luar negara akan dijual dengan harga yang lebih tinggi disebabkan kos penghantaran dan operasi yang bertambah.

Belilah Barangan Buatan Malaysia…!!!

Jadi, untuk mendapatkan hasil yang sama dengan jenama luar negara yang berkualiti dalam kerja-kerja pembersihan harian di rumah atau di mana-mana sahaja, sebuah syarikat anak tempatan telah mengeluarkan satu produk yang berkualiti tinggi dan ianya MESRA ALAM.

Memperkenalkan “Sabun Pencuci Serbaguna Buatan Malaysia” yang dikeluarkan oleh syarikat Micro Clear Sdn. Bhd. dengan usaha sama universiti tempatan, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan juga MTDC. Ianya diberi nama “Biodegradable Aqueous Cleaner and Degreaser”.

Apa yang menariknya ialah kandungan bahan-bahan kimia yang digunakan di dalam Sabun Pencuci Serbaguna Buatan Malaysia ini adalah ianya MESRA ALAM dan tidak merosakkan kulit walaupun amat ifektif / berkesan untuk mengendalikan kotoran yang amat degil seperti permukaan yang berminyak dan bergrease. Anda boleh lihat demonstrasi seperti gambar yang tertera di bawah tentang keberkesanan Sabun Pencuci Serbaguna Buatan Malaysia ini.

Advertisement:

Casio Bluetooth Solar Watch
Bluetooth Solar Watch
Luxury Men Watch
Fitness Smart Watch

Syarikat Micro Clear Sdn. Bhd. telah berjaya mengeluarkan 2 jenis Sabun Pencuci Serbaguna Buatan Malaysia yang amat berkesan untuk tujuan pembersihan iaitu :

1. Biodegradable “Multi Purpose Cleaner” :

  • membersihkan permaidani, sofa dan barang keperluan rumah.
  • membersihkan ruang dapur, kabinet, dinding dan lantai.
  • membersihkan barangan kaca dan cermin.
  • membersihkan ruangan bilik air, tub mandi dan kelengkapan bilik air.
  • mencuci barang-barang kemas seperti emas, tembaga dan perak.
  • membersihkan pakaian (untuk rendaman dan cucian).
  • membersihkan pinggan mangkuk.
  • membersihkan kenderaan anda (sofa, rim, kesan tar dan berminyak) termasuk enjin kereta.
  • Mempunyai sijil Halal Jakim Malaysia, Sijil Sirim dan ianya telah digredkan sebagai produk Hijau.
_20180715_135255

Advertisement:

Knife Sharpener

2. Biodegradable “Industrial” :

  • membersihkan kawasan & alatan pemprosesan daging, ikan dan minyak.
  • membersihkan kawasan & alatan penternakan haiwan.
  • membersihkan lantai dan dinding kilang.
  • digunakan dalam pengawalan habuk pada lantai kilang.
  • membersihkan kawasan & alatan memproses makanan.
  • membersihkan kawasan & alatan pembungkusan produk kilang.
  • kerja-kerja pembersihan alatan kilang (maintenence) bagi fungsi menghalang karat.
  • membersihkan ruang dalam paip tahan karat (stainless steel pipe).
  • membersihkan kawasan & alatan memproses keluli.
  • sebagai pelincir dalam pengendelalian wiyer dan kabel.
  • membersihkan peralatan “Printing and Stamping”.
  • digunakan dalam pengawalan habuk kawasan kilang.
  • digunakan dalam pembersihan ultrasonic.

Advertisement:

Testimoni Yang Lain :

Micro Clear (1)
Micro Clear (2)
Micro Clear (3)
Micro Clear (4)
Micro Clear (5)
Micro Clear (7)
Micro Clear (6)

Advertisement:

Testimoni Kegunaan Di Rumah :

Advertisement:

Atomy Fabric Detergent
Atomy Liquid Detergent
Atomy Softener
Kipas (1)

Ramai orang sukakannya kerana :

Sabun Pencuci Serbaguna Buatan Malaysia ini adalah unik dalam pengurusan kebersihan rumah dari bahan-bahan kotoran dari sumber berminyak, lemak, protein, alga / kulat dan kesan arang.

  • Menghilangkan kotoran degil pada peralatan dapur seperti tapis teh.
  • Mencuci ruang dapur dan bilik air dengan mudah .
  • Mengurangkan kesan PANAS LADA pada tangan dengan berkesan.
  • Menghilangkan kesan KUNYIT pada kulit dan barangan dengan berkesan.
  • Menghilangkan kesan daki dan minyak hitam pada pakaian dan tangan.
  • Menghilangkan kekuningan pada lampu hadapan kereta (kesan klorin).
  • Menghilangkan kotoran degil dan tar pada kenderaan.
  • Menghilangkan kotoran terenap pada periuk dan kuali.
  • Buatan Malaysia, Pensijilan Halal Malaysia, Diiktiraf SIRIM dan Mesra Alam (tidak toksik).

Sabun Pencuci Serbaguna Buatan Malaysia ini amat berkesan untuk permukaan seramik, kayu, kain, plastik, besi, kaca dan kulit.

Saksikan Keberkesanannya…!!!

Sabun Pencuci Serbaguna Buatan Malaysia keluaran Micro Clear Sdn. Bhd. boleh menanggalkan permukaan dan warna yang telah rosak disebabkan teroksida. Ia juga mampu membersihkan permukaan yang mengandungi bakteria (kesan anti-bakteria) dan tidak toksin kerana ia diperbuat dari bahan-bahan berasaskan tumbuh-tumbuhan.

Selamat Untuk Manusia, Haiwan dan Alam Sekitar…!!!

Harga :

RM30.00

*COD di kawasan sekitar Gelang Patah, Nusajaya, Iskandar Putri, Skudai dan Taman Perling.

Advertisement:

Dapatkan Di Sini :

12-21

Advertisement:

Advertisement:

Kitchen Degreasing Cleaner

Beli Dengan Harga Borong….

  • 1 kotak@20 botol (pencuci serbaguna) = RM280
  • 20L (industrial) = RM320
  • 200L (industrial) = RM3,200

Anggaran Postage Ke Kuala Lumpur :

  • 1 botol ~ RM8
  • 1 kotak dan 20L ~ RM25
  • 1-5 tong ~ RM600

Hubungi/Call (untuk jawapan pantas)  :   011-20722639

Email : ainudin@easylivingbiz.com

Advertisement:

Advertisement:

Disposable Glove – 80pcs (RM21)

Hubungi Saya Di Sini :

E-mail:   ainudin.mohamad@gmail.com
Websites:   easylivingbiz.com

Advertisement:

Cookware Cleaner Paste

Topik Berkaitan :

Advertisement:

Sertai (Like, Follow & Share) halaman FB “Easy Living” untuk pelbagai tips :

ELB Click Here

Advertisement:

Super Tough Smart Watch
Multi Purpose Jumper

Advertisement:

Lifestyle

Revolusi Sabun Serbaguna

Advertisement:

Revolusi Dalam Pencucian.

HANYA PERLU SEMBUR DAN BILAS…!!!

Dalam penjagaan kebersihan rumah, kawasan berair dan lembab biasa memerlukan lebih penumpuan kerana sekiranya tidak dijaga dengan baik akan menimbulkan banyak masalah. Penggunaan Sabun Serbaguna amat diperlukan untuk memudahkan urusan pembersihan.

Kawasan Berlumut.

Kawasan berlumut menjadikan ia merbahaya akibat licin dan boleh mengakibatkan kemalangan. Sabun Serbaguna yang dapat menghilangkan lumut dengan mudah tampa perlu teruk memberus akan menjimatkan masa dan tenaga.

Kawasan Berkulat.

Kawasan yang berkulat pula boleh menyumbang kepada penyakit dan kerosakan barang-barang rumah yang diperbuat dari kayu seperti perabot. Sabun Serbaguna yang dapat menghilangkan seterusnya membunuh kulat adalah sesuatu yang bagus. Sabun Serbaguna yang kurang bagus tidak dapat menghalang pertumbuhan semula kulat dan membuat ia membiak semula dengan cepat. Sinky, kawasan berjubin, hujung tingkap dan belakang almari biasa menjadi tempat yang selalu ditumbuhi kulat.

Advertisement:

Knife Sharpener (3)

HANYA PERLU SEMBUR DAN BILAS…!!!

Kawasan Berminyak.

Kawasan dapur yang berminyak pula merupakan kawasan tempat pembiakan bakteria. Tempat disekeliling kawasan pembakaran biasanya amat susah untuk dibersihkan. Sama juga di kawasan dinding belakang dapur dan juga kawasan penyedut udara di atas dapur. Kuali juga susah untuk dibersihkan dengan menggunakan sabun biasa terutama bahagian bawah kuali. Sabun Serbaguna yang kuat diperlukan untuk menghilangkan kesan berminyak yang degil.

Kawasan Bilik Air.

Kesan degil berwarna hitam adalah kulat yang tumbuh biasanya terdapat di sekitar jubin dan sinky. Kesan kekuningan yang susah untuk dihilangkan terdapat di sekitar mangkuk tandas dan tub mandi. Ini juga memerlukan Sabun Serbaguna yang kuat untuk menghilangkan kesan kotoran yang sememangnya susah untuk dihilangkan oleh sabun biasa.

Advertisement:

Pelbagai Kegunaaan.

Banyak lagi tempat dan barang-barang keperluan yang perlukan pembersihan dengan menggunakan Sabun Serbaguna seperti kipas pemampat udara untuk penghawa dingin, rim dan tayar yang kotor, kawasan enjin kenderaan yang berminyak, dinding luar rumah, kawasan kaki lima, kawasan paip air di luar rumah, tempat grill, motosikal dan lain-lain lagi.

Sabun Serbaguna Yang Diperlukan.

HANYA PERLU SEMBUR DAN BILAS…!!!

1. Menghilangkan kesan kotoran dengan tekanan udara yang kuat.
2. Menghilangkan kesan kotoran dengan buih oksigen bekepekatan tinggi.
3. Tambahan ekstrak sawit dan sesqui soda untuk memberikan kuasa pembersihan yang baik.
4. Tambahan minyak Zaitun dan minyak Oren memberikan haruman yang selesa.
5. Mengandungi rumusan khas untuk kuasa penerobosan ke dalam kotoran yang lebih baik.

Advertisement:

Bright Flash Light
Solar Watch

MAHUKAH KAWASAN RUMAH YANG BERSIH…!!!?

Anda boleh lihat kesan pembersihan Sabun Serbaguna yang luar biasa seperti di bawah :

1. Sabun Serbaguna yang kuat dapat menanggalkan kawasan berlumut.

2. Sabun Serbaguna yang dapat menghilang kulat.

3. Sabun Serbaguna yang dapat menghilangkan kesan berminyak.

4. Sabun Serbaguna yang kuat untuk membersihkan bilik air.

5. Sabun Serbaguna yang boleh digunakan untuk pelbagai masalah kekotoran.

HANYA PERLU SEMBUR DAN BILAS…!!!

Features & details :

  • Cleans and cuts through grease and grime, and deodorizes
  • Kills over 99% of germs and prevents mold and mildew growth
  • Antibacterial multi-surface cleaner, Kills 99.9% of germs and prevents mold and mildew growth
  • Cuts through grease and grime quickly, Does not contain ammonia or bleach, Delivers a streak free shine
  • Deodorizes with a fresh scent, Ideal for schools, day care centers and restaurants

Dapatkan Di Sini :

Advertisement:

Korean Multi Purpose Cleaner

Ada masalah untuk membeli online…!!?

❌ takde akaun
❌ kad tak aktif online
❌ tak tahu cara
dah kene BLACK LIST

Kami akan bantu anda mendapatkannya.

Advertisement:

Hubungi Saya Di Sini :

E-mail: ainudin.mohamad@gmail.com

Website:  easylivingbiz.com

Topik Berkaitan :

Advertisement:

Sertai (Like, Follow & Share) halaman FB “Easy Living” untuk pelbagai tips :

ELB Click Here

Advertisement:

Multi Purpose Jumper
G-Shock

Advertisement: